Bez informací nelze historické modely lodí stavět
Plachty (angl. sails) jsou základním, typickým a jednoznačně charakterizujícím prvkem historických plachetních lodí. Je to srdce a motor celého plavidla. Plachty, které poháněly loď, byly používány v různém počtu a v různých kombinacích. Struktura oplachtění jednotlivých lodí byla dána konstrukcí lodě - velká plavidla přepravující větší náklady potřebovala vyšší "výkon", a proto se přidávaly další stěžně s plachtymi a další patra plachet v rámci stěžně. Vliv na plachtoví měl i požadavek na manévrovatelnost, uvažavaný způsob a teritorium nasazení lodě a v neposlední řadě i vývoj poznání.
Plachty, pohánějící loď byly používány v různém počtu a v různých kombinacích. Plachet je mnoho typů, ale v zásadě je možno je rozdělit do dvou skupin:
Plachty, pohánějící loď byly používány v různém počtu a v různých kombinacích. Plachet je mnoho typů, ale v zásadě je možno je rozdělit do dvou skupin:
- Příčné plachty jsou plachty napnuté na vodorovných ráhnech kolmých na stěžeň. Z toho důvodů se označují také jako ráhnové plachty. Loďě s tímto typem plachet nesly od jedné plachty u malých lodí, až po složitý a rozsáhlý systémem plachet, kterým byla vybavena válečná nebo obchodní plavidla. Názvy jednotlivých plachet se odvozovaly podle jejich umístění na jednotlivých stěžních - čelen, přední stěžeň, hlavní stěžeň, besanový stěžeň a jejich poloze na daném stěžni - od spodu nahoru. Tedy největší plachta nejníže se nazývala hlavní kurzová ( nebo jen hlavni ), přední kurzová ( nebo jen přední ), hlavní košová ( horní a spodní ), hlavní brámová ( spodní a horní ), hlavní královská apod. Obdobně u předního stěžně - přední plachta, přední košová, přední brámová atd...
- Podélné plachty jsou ty, které jsou napnuté svými předními liky na stěžních nebo stězích. Bývají označovány jako latinské, stěhové nebo vratiráhnové. Jejich název byl odvozen od jejich umístění a upevnění, tedy na čelenu byla přední stěhová plachta, případně kosatka. Mezi předním a hlavním stěžněm byla hlavní stěhovka, mezi hlavním a besanovým stěžněm byla besanová stěhovka. Byla zda ještě celá řada dalších plachet, jejichž název se mnohdy lišil i v závislosti na století, ve kterém byly používány. Na levém obrázku je znázorněna vratiplachta a na obrázku vpravo vidíme latinskou plachtu.
Příčné oplachtění u modelu lodi Supply
Často se oba typy oplachtění používají dohromady ve vzájemné kombinaci. Pěknou ilustraci příčného oplachtění vidíme vlevo na obrázku modelu lodi H.M.S. Supply a naopak podélné oplachtění vidíme vpravo na modelu lodi Independence. Plachty se používaly ve dvou tvarech a to jako třírohé nebo čtyřrohé.
Okraje plachty se nazývaly lemáky a to s přívlastkem dle umístění např. horní ( ráhnový ) nebo spodní lemák, u třírohých plachet např. stěhový lemák atd. Rovněž rohy plachet měly své názvy např. spodní rohy ráhnových plachet se nazývaly otěžové rohy.
Okraje plachty se nazývaly lemáky a to s přívlastkem dle umístění např. horní ( ráhnový ) nebo spodní lemák, u třírohých plachet např. stěhový lemák atd. Rovněž rohy plachet měly své názvy např. spodní rohy ráhnových plachet se nazývaly otěžové rohy.
Plachtovina, plátno ( angl. canvas ) je jednou z nejdůležitějších součástí plachet. Látka pro plachtovinu se tkala z konopí, případně lnu a tato látka se často používala i pro základ námořních oděvů. Plachtovina byla kategorizovaná podle tloušťky a způsobu tkaní. Na kvalitu výroby se přísně dohlíželo a jednotlivé státy pro to měly svá pravidla. Plachty se sešívaly samozřejmě ručně z širokých plachtových pásů a na způsob šití byly opět podrobná pravidla.
Při šití plachty bylo nutné spojovat pásy plachtoviny a k tomu se používalo několik typů stehů, v závislosti na způsobu použití výsledného produktu. Plochý steh se používal v těch případech, kdy na pevnost nebyly kladeny velké požadavky např. při výrobě krycí plachty. Tam, kde docházelo k velkému namáhání, se používal kulatý steh a na opravu drobných roztrhlých míst se využíval látací steh. Plachty byly velice namáhány, a proto se často na některých místech našívala další vrstva pro zdvojení. Jak vypadala plachta sešitá z plachtovinových pruhů je dobře vidět na plachtách modelu lodi Bounty od Artesania Latina na obrázku vpravo.
Regulace aktivní plochy plachty byla důležitá součást ovládání lodi. V mnoha případech bylo potřeba provádět jemné změny. Aby nebylo nutno manipulovat s celou plachtou, byly na některých lodí používány gaskety, které sloužily k dílčímu zkracování plachet. Tento typ úpravy můžeme vidět v hezkém provedení rovněž na modelu lodi Bounty od Artesania Latina na obrázku vlevo.
Kolem celé hotové plachty bylo dále našito obrubníkové lano. Ve spodních rozích plachty bylo upraveno v otěžové růžky a v horních pak v rahýlové očnice. Pro vlastní zavěšení obsahovala plachta ještě plachtová oka. Ke konzervaci lan se používalo dehtování zbytkem po destilaci borové smoly. Tomu pak odpovídala i barva lan.
Kolem celé hotové plachty bylo dále našito obrubníkové lano. Ve spodních rozích plachty bylo upraveno v otěžové růžky a v horních pak v rahýlové očnice. Pro vlastní zavěšení obsahovala plachta ještě plachtová oka. Ke konzervaci lan se používalo dehtování zbytkem po destilaci borové smoly. Tomu pak odpovídala i barva lan.
Plachty byly po celou dobu životnosti vystaveny extrémně náročným povětrnostním podmínkám. Neustálé působení větru, deště, slané vody i slunce vytvářely potřebu zvýšit jejich odolnost. Postupů bylo více, ale nejčastěji se plachty napouštěly smměsí včelího vosku a terpentínu nebose používal zředěný dehed ( v tá době se tak nazýval zbytek po destilaci borové pryskyřice ), okrová pasta a případně se natíraly ještě lněným olejem. Z toho je zřejmé, že jejich barva nebyla sněhobílá, ale spíše zežloutlá.
Ve stavebnicích modelů lodí se setkáte se čtyřmi způsoby řešení otázky plachet.
Stavebnice modelu plachty neobsahuje - např. většina stavebnic modelů lodí od Mantua Model. Pokud chcete model s plachtami, je možné je pro příslušný typ modelu doobjednat, tyto plachty jsou hotové a můžete je jen zavěsit.
Stavebnice modelu lodi obsahuje plachtovinu, ale v "ryzí podobě" jako plátno, takže vše další do hotové plachty musíme udělat sami. Takto je řešeno plachtoví např. u modelu lodi Red Dragon od Artesania Latina.
Stavebnice modelu obsahuje plachtovinu s potiskem historických znaků, s potiskem simulující linie sešitých pásů plátna, tak jak jsou skutečné plachty sešity. Bývají zde i naznačené linie, kde je nutno okraj přeložit atd... Takto je řešeno plachtoví např. u modelu lodi Santa Maria od Mantua Model.
Stavebnice modelu plachty neobsahuje - např. většina stavebnic modelů lodí od Mantua Model. Pokud chcete model s plachtami, je možné je pro příslušný typ modelu doobjednat, tyto plachty jsou hotové a můžete je jen zavěsit.
Stavebnice modelu lodi obsahuje plachtovinu, ale v "ryzí podobě" jako plátno, takže vše další do hotové plachty musíme udělat sami. Takto je řešeno plachtoví např. u modelu lodi Red Dragon od Artesania Latina.
Stavebnice modelu obsahuje plachtovinu s potiskem historických znaků, s potiskem simulující linie sešitých pásů plátna, tak jak jsou skutečné plachty sešity. Bývají zde i naznačené linie, kde je nutno okraj přeložit atd... Takto je řešeno plachtoví např. u modelu lodi Santa Maria od Mantua Model.
Ve stavebnici jsou už hotové plachty ( obšité, s očkami atd...) obsaženy a je možno je jen zavěsit. To je případ většiny modelů Artesania Latina.
Kromě rozdílů ve způsobu výroby a zajištění plachet pro model lodi se u různých výrobců můžeme setkat i s rozdíly v kvalitě nebo chcete - li v druhu materiálu, který je použit pro plachtovinu. Tak například u modelů lodí Mantua Model, u kterých jsou plachty již součástí stavebnice, např. Santa Maria, Pinta, Nina, Golden Star atd... je plachtovina čistě bílá a materiál je polosyntetického typu, jak je dobře vidět na fotografii vlevo ( Santa Maria od Mantua Model ). U modelů lodí Artesania Latina je plachtovinou hrubá přírodní tkanina v jemně okrové barvě, jak můžete vidět na obrázku vpravo. Mantua Model má samozřejmě i plachty lépe provedené, obdobné jako jsou od Artesania Latina, nevýhodou ale je, že je nutno je koupit a tedy i zaplatit zvlášť nad cenu stavebnice.
Pokud tedy stojíte před problémem, že v modelu je pouze plachtovina a vše ostatní je na Vás, pak v každém návodu takového modelu lodi je popsán postup výroby plachty. Pokud by Vás neuspokojil přidáváme i my dva názorné obrázky, které by mohly pomoci. U některých modelů je přeložený okraj plachtoviny pro zjednodušení přilepen, u některých se přišije. To je hezčí, ale i podstatně pracnější.
Pokud upevnění plachet není v návodě modelu lodí uvedena, nabízíme tento postup: