MODELY-LODI.cz
MODELY-LODI.cz
MODELY-LODI.cz




Dřevěné modely historických legend
Modely-lodi.cz
Přejít na obsah

Revenge, osud jedné z nejlepších galeon v Anglii
Revenge byla rychlá anglická galeona se 46 děly, postavená v roce 1577. Sloužila jako kapitánská loď pro Drakea na jeho výpravách do Santo Dominga, Cádizu a Lisabonu. Připomeňme si události, ve kterých se tato loď zapsala do historie.

Loď s uchvacujícím příběhem se zaslouženě stala předlohou modelu lodi H?S Revenge od Occre i modelu lodi Revenge 1577 od Amati.

V 16. století byla Anglie často ohrožována Španělskem. Z tohoto důvodu královna Alžběta pověřila anglického korzára, sira Francise Drakea, vynikajícího vůdce předchozích námořních výprav, velením flotily, jejímž úkolem bylo zjistit stav španělských vojenských příprav. Drake měl útočit na nepřátelské lodě a pokud to bude možné i na španělské přístavy a brát nebo ničit všechny nalezené zásoby. V roce 1587 se Sir Francis Drake vylodil na španělské pobřeží a zničil mnoho vojenského proviantu, který Filip II. nashromáždil. Jednalo se o útok na španělské námořní síly shromažďující se v Cádizském zálivu v rámci přípravy na plánovanou výpravu proti Anglii. Velká část španělské flotily byla zničena a podstatná část byla poškozena a posádky zajaty. Následovala řada útočných akcí proti několika pevnostem podél portugalském pobřeží. Zajata byla také španělská loď s poklady, která se vracela z Indie. Škody způsobené Angličany zpozdily španělské přípravy na výpravu proti Anglii o více než rok.

Revenge v bitvě o Gravelines
Na začátku roku 1588 přesunul Drake své velení z lodi Elizabeth Bonaventure na  Revenge, která byla považována za nejlepší z nově postavených lodí. Dne 29. července 1588 se odehrála bitva u Gravelines (pojmenovaná podle vlámského města poblíž Calais), kterou je možno označit jako jednu z nejdivočejších a urputnějších bitev, kterých se v těch letech Drake zúčastnil. Hned na začátku konfliktu se Revenge ukázala hodná své pověsti. Anglická flotila v čele s Revenge vedla soustředěné útoky na španělskou flotilu poté, co noc před útokem požární loď naručila pevnou španělskou formaci. Mnoho španělských plavidel bylo vážně poškozeno i když jen několik se potopilo nebo najelo na mělčinu. Obě strany bojovaly, dokud se zásoby munice nevyčerpaly. Poškozená španělská flotila byla nucena uprchnout do Severního moře. Anglické lodě ji sledovaly, dokud nedosáhly oblasti Edinburghu. Pak se vrátili do přístavu, čímž ukončili hrozbu španělské invaze.

Další roky
V roce 1589 se Revenge znovu vydala na moře jako Drakeova vlajková loď při pokusu o invazi do Portugalska. S lodí v neuspokojivém stavu však Drake nebyl úspěšný, a proto upadl v nemilost královny Alžběty. V následujícím roce podnikla Revenge  další neúspěšnou expedici podél pobřeží Španělska, tentokrát pod velením Sira Martina Frobishera.

Poslední bitva lodi HMS Revenge
Osud lodi Revenge se završil v kruté a smutné epizodě, která se stala legendou. S cílem zabránit obnově španělské námořní síly se sir John Hawkins rozhodl pro blokádu dodávek pokladů získávaných ze španělských držav v Americe pomocí neustálé námořní hlídky, která by vedla k zadržení španělských lodí. Revenge byla na takové hlídce v létě roku 1591 pod velením sira Richarda Grenvilla. Španělé vyslali proti ní a dalším hlídkujícím lodím flotilu asi 53 plavidel. Záměrem bylo zajmout Angličany ve Floresu na severních Azorách. Na konci srpna 1591 se španělské flotile podařilo Angličany překvapit, když na břehu opravovali lodě nebo se zotavovali z epidemie horečky. Většině lodí se podařilo vyklouznout na moře, avšak kapitán Revenge Grenville se rozhodl proplout přímo formací nepřítele místo toho, aby se jim vyhnul západním směrem. Osamocená Revenge se tak dostala přímo mezi nepřátelské lodě, které se na ni sesypali ze všech stran.

Bitva začala 31. srpna, když se na Revenge spustila ohromná palba lodi San Fellipe, která byla třikrát větší. Nějakou dobu se kapitánovi Grenvillovi dařilo šikovnou taktikou vyhnout se velké části projektilů, ale postupně se začala projevovat početní převaha Španělů. Nerovný boj pokračoval asi 15 hodin kdy veškeré pokusy Španělů dostat se na palubu byly odraženy. Večer se lodi San Cristóbal podařilo poškodit záď Revenge o něco později San Bernabé udeřila těžkou bošní palbou na anglickou válečnou loď a způsobila mnoho obětí. Anglická posádka opětovala palbu ze střílen v podpalubí.  Ráno 1. září již plula Revenge s odstřelenými stožáry, v podpalubí bylo šest stop vody a z původní posádky o dvou stech padesáti nezraněných zůstalo jen šestnáct mužů.  Revenge zůstala sevřena mezi galeony San Bernabé a San Cristóbal, ke kterým se ještě přidala La Ascension a menší Felibote Capitana.  Situace byla naprosto bezvýchodná, a proto Grenville nařídil potopení lodi.  Posádka však nesouhlasila, a tak bylo rozhodnuto loď předat Španělům, čímž by byly ušetřeny životy důstojníků a členů posádky.

Těžce poškozená Revenge byla Španěly vzata do vleku. Zraněný Grenville byl převezen na palubu španělské vlajkové lodi, kde o dva dny později zemřel. Do Španělska se však nikdy nedostala ani Revenge ani zbývající posádka. Všichni i s posádkou 70 španělských námořníků a velkým počtem dalších španělských lodím zahynuli při ztroskotání v děsivé bouři u Azor.  Bitvou poškozená Revenge byla vržena na útes vedle ostrova u Terceiry, kde se úplně rozpadla.  V letech 1592 až 1593 se Španělům podařilo z vraku Revenge vylovili 14 děl.  Ostatní děla byla po mnoha letech vyvržena na břeh přílivem a příbojem. Tam byly roku 1625 poslední zbraně nalezeny.

Tato loď je natolik legendární, že i její konečný osud je nazýván "slavná porážka". Její model nemůže v naší nabídce chybět. Je k dispozici dokonce ve dvou provedeních.

OC13004
Měřítko: 1:85
Délka: 59,5 cm
Výška: 57 cm
Průměrná doba stavby: 550 h

HMS Revenge byla anglická galeona spojená s osudy známé postavy anglické námořní historie Sirem Francisem Drakem.
Není skladem
B130008
Měřítko: 1:64
Délka: 88,5 cm
Výška: 66,5 cm

Slavná válečná galeona
Návrat na obsah